Stimați colegi jurnalisti,

Având în vedere articolul intitulat „TVR, cu audiențe infime, 2.200 de angajați și buget 83 milioane de euro, vrea și mai mulți șefi: 90 (nouăzeci)”, semnat de doamna Simona Cârlugea și publicat pe site-ul dumneavoastră în data de 16.12.2023, SRTv vă solicită să publicați în aceleași condiții de vizibilitate cu materialul menționat, următorul drept la replică:

În primul rând, dorim să ne exprimăm surprinderea și dezamăgirea de a constata că un site, care poartă denumirea prestigiosului grup media „Europa Liberă”, a putut publica un astfel de material de presă fără a respecta minimele standarde jurnalistice: acuratețea, echilibrul și imparțialitatea.

Pentru a sublinia lipsa de acuratețe în documentare/redactare a doamnei jurnaliste Simona Cârlugea, precizăm punctual următoarele:
•       Titlul articolului este, în mod intenționat sau neintenționat, greșit formulat în sensul în care interpretarea jurnalistică „TVR(...) vrea și mai mulți șefi...” nu corespunde adevărului. Astfel, în anul 2012, atunci când TVR a trecut printr-un dezastruos proces de reorganizare, în SRTv au fost desființate TOATE posturile de conducere. Integral! În anul 2015, urmare a unei decizii judecătorești definitive și irevocabile într-un proces de Dreptul Muncii, TVR a fost obligată să înființeze UN SINGUR POST de conducere: „Director Direcția Editorială”. În concluzie, la data aprobării noii structuri organizatorice (14.12.2023) - respectiv organigrama analizată în articolul menționat - în SRTv exista UN SINGUR POST de conducere. Timp de 11 ani, structurile organizatorice au fost conduse printr-un artificiu juridic și managerial reprezentat de o așa-zisă delegare a responsabilităților de coordonare unor angajați ai SRTv aflați pe posturi de execuție. Posturile respective de execuție sunt remunerate suplimentar cu sume variind între 1.000 și 3.000 de lei, în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă în vigoare în SRTv, Anexa 4. Această formulă inedită de „mandatare” a așa-numiților „coordonatori cu atribuții de Director/Șef Serviciu etc.” a fost criticată în toate rapoartele Curții de Conturi a României, din anul 2016 până în prezent, inspectorii aflați în control subliniind anual atât caracterul profund ilegal, cât și disfuncționalitățile majore pe care le produce la nivelul organizației. În mod repetat, au dispus remedierea situației sub amenințarea sancționării pentru prejudiciile cauzate. Pentru a putea înțelege în ce constă ilegalitatea, o să exemplificăm printr-un singur aspect: în conformitate cu prevederile Codului Muncii, un angajat are un Contract Individual de Muncă și este remunerat conform cu prevederile acestuia (locul muncii, subordonarea, felul muncii, atribuții, timp de lucru). Este imposibil ca un angajat pe un post de execuție să fie în același timp propriul subaltern!!! În cazul „Coordonatorilor cu atribuții de...”, indemnizația este acordată exclusiv pentru „coordonare”, în timp ce salariul ar trebui să fie pentru activitatea desfășurată în sensul Fișei de Post. Rezultă firesc întrebarea: care POST?
Această disoluție instituțională este cea care a condus în timp (11 ani), treptat, la situația din titlul articolului menționat: „TVR, cu audiențe infime (...)”. Acesta este principalul motiv (situația de facto a audiențelor, respectiv Rapoartele Curții de Conturi) pentru care SRTv era obligată să procedeze de urgență la REÎNFIINȚAREA posturilor de conducere. În concluzie, afirmația din titlu, cităm: „TVR(...) vrea și mai mulți șefi: 90 (nouăzeci)” este o afirmație falsă, menită a stârni în mod manipulator indignarea publicului cititor al site-ului „Europa Liberă/România”. Iar această manieră de a face presă nu respectă standardele profesionale minim acceptabile, punând sub semnul întrebării deontologia jurnalistului implicat.
•       Organigrama publicată în cuprinsul articolului și prezentată ca fiind „noua organigramă” este, de fapt, vechea schemă organizațională a SRTv (organigramă);

Pentru a sublinia lipsa echilibrului, precum și partizanatul în abordarea subiectului din partea doamnei jurnaliste Simona Cârlugea, precizăm următoarele:
•       Întregul articol se bazează pe opinia și susținerile unei singure părți implicate în dezbatere: doamna Luminița Iordănescu, membru în Consiliul de Administrație al SRTv. Doamna Luminița Iordănescu este singurul membru al CA al SRTv, dintre cei 13 membri votați de Parlamentul României, în conformitate cu prevederile Legii 41/1994, care a votat împotriva actualei reorganizări. Doamna Luminița Iordănescu este intervievată și citată „in extenso” în cuprinsul articolului, în timp ce nicio altă opinie nu este solicitată de către jurnalist. Citarea Președintelui Director General al SRTv, domnul Dan Turturică, din cuprinsul comunicatului de presă trimis cu o zi înainte de publicarea articolului menționat nu ține loc și nu poate fi considerată „o opinie” în sensul normei „imparțialității”.
•       Erorile de înțelegere a situației, greșelile de interpretare precum și confuziile din cuprinsul articolului scris de doamna jurnalistă Simona Cârlugea puteau fi evitate dacă domnia sa ar fi avut interesul (în sensul respectării dreptului la informare corectă și completă a cititorilor domniei sale) de a primi un răspuns cuprinzător din partea Serviciului de Comunicare al SRTv. Spre exemplu, doamna jurnalistă nu a menționat niciunde în cuprinsul articolului său faptul că Societatea Română de Televiziune este obligată prin textul Legii 296/2023 (Legea Austerității) să desființeze posturile vacante, să adopte o nouă organigramă în mod corespunzător cu noile fluxuri rezultate, precum și să regrupeze structurile în conformitate cu textul legii, până la finalul anului 2023. În schimb, doamna Cârlugea a ales să adreseze o listă de întrebări, în temeiului Legii 544/2001 („legea liberului acces la informații de interes public” - care prevede o serie de termene pentru transmiterea răspunsului adresat petiționarului) al căror răspuns presupunea elaborarea unor explicații complexe, documentate riguros de mai multe departamente din cadrul TVR, vineri, 15.12.2023 și să publice articolul fără să mai aștepte răspunsul, după 24 de ore, sâmbătă, a doua zi. Acest aspect ne conduce la concluzia că doamna Cârlugea doar a mimat respectarea principiului „audiatur et altera pars”, iar acest aspect reprezintă o încălcare dezonorantă a deontologiei profesiei de jurnalist.

În loc de încheiere:

Ne-am fi așteptat ca doamna jurnalistă Simona Cârlugea, fostă angajată a TVR timp de 14 ani, dintre care 10, în calitate de coordonatoare a Știrilor Studioului Teritorial TVR Craiova, să fi internalizat valori deontologice ale profesiei, precum cele din „Statutul Ziaristului din Societatea Română de Televiziune (TVR)”, standarde universale ale profesiei de jurnalist:
1.      Art. 9. - „În prezentarea unor dispute de opinii, ziaristul (...) va asigura prezența părților implicate”;
2.      Art. 10. - „Ziaristul (...) are datoria de a nu difuza informații false sau insuficient verificate. Pentru verificarea informațiilor, se vor folosi mai multe surse independente”;
3.      Art. 12. - „Ziaristul (...) are datoria de a-și structura mesajele publicistice cu corectitudine si acuratețe, astfel încât ele să poată fi înțelese în mod clar de către public. Ziariștii (...) au obligatia de a respecta mesajul inițial al autorului”;
4.      Art. 13. - „Ziaristul(...) va face o distincție netă între informație și opinie pentru a nu influența în mod partizan judecățile de valoare ale publicului și va aplica principiul corectitudinii în cazul informației și al onestității în cazul opiniei. Nu se vor aduce acuzații fără să se ofere posibilitatea celui învinuit de a-și exprima punctul de vedere”.



Serviciul Comunicare, Relaţii Publice şi Protocol
